söndag 31 januari 2010

Svenska lagar

Enligt svensk lag får man inte gifta sig med två eller flera. Gör man det kan man dömas till böter eller fängelse i upp till två år.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/manggifte-godkanns-ibland_253013.svd

Men har du ingått ett polygamiskt äktenskap i ett land där det är ok kan det godkännas i Svergie av vissa myndigheter.

Det är svårt att säga om det är rätt eller fel att vissa myndigheter godkänner det och vissa inte. Jag tycker att det borde finnas en lag som gäller alla så att olika myndigheter inte gör på olika sätt utan att alla gör på samma sätt. Antingen godkänner man det eller så gör man det inte. Att migrationsverket inte släpper in alla fruar om det är en man som har flera är inte riktigt rätt tycker jag. Inte så mycket för mannens eller fruarnas skull utan mera för branens skull. då kanske barnen får komma in ihop med sin pappa och en av hans fruar medans deras mamma inte får komma in. När man är på flykt är det nog rätt viktigt att hålla ihop familjen så gott det går för det är ju det enda man har just då. Fast samtidigt är det kanske bra för kvinnorna eftersom många av dem inte har valt själva att ingå ett polygamiskt äktenskap utan blivit mer eller mindre tvingade till det...

1 kommentar:

  1. Snacka om luddigt... Fast det jag tycker är ganska hemskt är att återigen tycker jag det verkar som om att lagen verkar på mannens sida om du förstår vad jag menar. Som du säger så blir kvinnorna antagligen oftast tvingade men lagen säger ändå (vilket var den enda tydliga punkten) att det bara kan finnas en ärvande maka...

    SvaraRadera